‘Wildplasmeisje’ zat met zwetende handen bij DWDD

Ze is er nog steeds beduusd van, bekent ‘wildplasmeisje’ Geerte Piening nu over de publiciteit die ze losgeschud heeft. Piening zocht eerder dit jaar contact met de media toen ze hoorde dat ze voor de rechter moest verschijnen voor ‘wildplassen’. Een ware mediastorm was het gevolg. In journalistiek vakblad Villamedia legt ze uit wat zij en de journaille kunnen leren van die hype rond haar zaak.

mediastorm rond wildplasmeisje geerte piening

Piening wilde in DWDD geen discussies aangaan

Aanvankelijk was het ‘wildplasmeisje’ wel tevreden met de media-aandacht voor haar zaak, zo laat ze Villamedia weten. Ze wist een interview los te peuteren met Broadly, het online vrouwenplatform van Vice. Daarop volgden AT5 en Hart van Nederland. Toen leek het gedaan met de media-aandacht tot er plots een groot artikel in AD verscheen. Vanaf dat moment wilde ieder nieuwsmedium er iets mee en werd de aandacht haar soms wat teveel.

Exclusiviteit

Eén van de vervelende ervaringen die Piening zich herinnert, is de wijze waarop een talkshow exclusiviteit opeiste. Piening, die zelf ooit als bureauredacteur voor een talkshow werkte, is daar niet over te spreken. De redactie eiste een exclusief interview, maar kon in ruil voor die exclusiviteit geen enkele zekerheid bieden over de vraag of het gesprek überhaupt wel zou plaatsvinden en wanneer.

Ook stoort ze zich aan de wijze waarop journalisten feiten, en dus ook fouten, klakkeloos van elkaar overnemen in hun berichtgeving. Zo is Piening in verschillende media aan het lezerspubliek voorgesteld als student terwijl ze al jaren afgestudeerd is.

Nieuwsselectie

Ook is ze heel kritisch op het feit dat redacties zoveel aandacht besteden aan hetzelfde onderwerp. Die nieuwsselectie mag van haar best wel wat kritischer. “Waarom aandacht besteden aan een onderwerp dat iedereen al heeft?”

Toen ze besloot aandacht te zoeken voor haar zaak, had ze nooit gedacht dat ze in DWDD zou komen. Helemaal senang voelde zich daar ook niet bij. “Ik blijf graag achter de schermen. Ik was doodnerveus.” Toch ging het gesprek niet onaardig, vind ze. Ze heeft wel met de redactie afgesproken dat ze niet met mensen in discussie wil. Die wens is gehonoreerd.

Persberichten

Wat het verhaal van Piening vooral illustreert, is dat media-aandacht lastig te regisseren valt. Wie middels een persbericht of op andere wijze de publiciteit opzoekt, moet zich ervan bewust zijn dat dit ook ongewenste bijeffecten kan hebben. Het tempo waarin de berichtgeving zich soms ontvouwt is niet bij te houden. Er is nauwelijks grip op te krijgen. Journalisten maken bovendien hun eigen keuzes. Dat zijn niet altijd keuzes waar de afzenders van persberichten blij van worden.

Een goede voorbereiding is daarom belangrijk. Ken je eigen verhaal. Weet wat je belangrijk vindt en blijf dat herhalen wanneer je in een mediastorm verzeild raakt. Denk ook na over verschillende scenario’s zodat je weet hoe je moet reageren op persvragen. Deze whitepaper over crisiscommunicatie biedt praktische handvatten voor de voorbereiding op een mediastorm.