Publiek besteedt graag meer tijd aan goede webcontent

Goed nieuws voor mediamakers. Het beeld van de gehaaste websurfer kan worden bijgesteld. Internetters hebben niet altijd haast. Ze willen wel degelijk lange, hoogkwalitatieve content consumeren op het web. Dat blijkt uit een tweetal Britse onderzoeken.

Gebruiker besteedt graag wat meer tijd aan goede webcontent

Gebruiker besteedt graag wat meer tijd aan goede webcontent

Traffic analist Parse.ly en social video maker Wochit hebben ontdekt dat webcontent die meer tijd en aandacht vraagt van websurfers door een deel van het publiek erg goed wordt gewaardeerd. Dat valt onder meer op te maken uit de breed opgezette trafficanalyses van Parse.ly.

Journalistiek

Opmerkelijk is dat journalistieke content met diepgang goed scoort. Dat blijkt uit de gegevens van Wochit. Het bedrijf maakt webvideo’s voor onder meer nieuwsbedrijven als Time Inc., Gannett en Der Spiegel, maar ook voor crowdfundingsite GoFundMe.com en het Noorse wervings- en selectiebureau Framtiden. De best presterende cliënten van Wochit over het laatste kwartaal van 2017 zijn CBS News en Editorial Televisa. Onder de best presterende video’s zijn twee ‘feel good stories’, beiden van CBS News. De video’s werden respectievelijk 48 en 89 miljoen keer bekeken.

De Parse.ly-analisten ontdekten dat, nadat ze bezoeken onder de 15 seconden uit de resultaten hebben gefilterd, maar liefst 50 procent van de websitebezoeken tussen de 1 en de 7 minuten duurt. Ongeveer 2 procent van de bezoekers blijft langer dan 5 minuten hangen.

Video’s

Voor video-content geldt dat vooral video’s van 90 seconden en langer goed bekeken en veel gedeeld worden, tot wel 80 procent meer dan de kortere video’s. Wochit heeft voor haar onderzoek gekeken naar video-content die is gepubliceerd op het platform Facebook.

Volgens Parse.ly is de belangrijkste reden dat bezoekers onder de 4 minuten op een site blijven te maken heeft met de kwaliteit van de content. “Slechts weinig content is het waard om langer dan een paar minuten aandacht aan te besteden”, zo schrijven de analisten in hun onderzoek.

Persberichten

Uit de onderzoeksresultaten van Wochit en Parse.ly kunnen ook wat voorzichtige conclusies getrokken worden voor pr-strategieën. Allereerst lijkt nieuwscontent goed aan te slaan bij het publiek. Dat betekent dat het zinvol is om nieuwsmedia te benaderen met bijvoorbeeld persberichten.

Ook kunnen we stellen dat websurfers bereid zijn om (ook) aan nieuwsberichten relatief veel tijd te besteden, mits die van goede kwaliteit zijn. Dat wil zeggen dat berichten nieuwswaarde en (voor de doelgroep) interessante informatie moet bevatten. Getuige de bevindingen van Parse.ly laat de kwaliteit van veel webcontent echter te wensen over. Dat is een gegeven dat, zeker ook bij het publiceren van persberichten, aandacht verdient.

Videopersberichten

De onderzoeksdata van Wochit zouden misschien de indruk kunnen wekken dat nieuws en video een gouden combinatie vormen. In het verleden is door verschillende pr-experts al voorspeld dat videocontent op het web de toekomst heeft. Die voorspellingen moeten inmiddels worden voorzien van enkele kritische voetnoten. Ze worden namelijk gelogenstraft door ontnuchterende cijfers. Zo gaat van alle videocontent die wordt gepubliceerd minder dan 1 procent viraal.

Ook is becijferd dat investeringen in video de uitgevers nauwelijks of niet rendement bieden op hun investeringen. Dat gegeven heeft ook gevolgen voor de pr-strategieën van bedrijven en organisaties. Enige bedachtzaamheid is hier wel op zijn plaats. Vóór je gaat investeren in videopersberichten is het beslist verstandig om eerst de whitepaper ‘videopersberichten’ op deze site goed te lezen.