Mediawaarde kwantificeert de pr-waarde van persberichten. Het geeft aan wat het equivalent van een persbericht is in advertentiewaarde. De berekening geeft dus eigenlijk aan hoeveel kosten je moet maken om dezelfde media-aandacht commercieel in te kopen.
De actuele advertentietarieven van websites, social media, printmedia en radio- en televisiezenders bepalen in belangrijke mate de uitkomst van de berekening. Die statistische data komen uit de verzamelde prijsopgaven van een groot aantal representatieve media. Zo bepaalt het actuele CPM-tarief in belangrijke mate de waarde van een online publicatie. Bij televisie kijken de rekenmeesters naar GRP’s of kijkdichtheid.
Daarnaast telt de omvang van de gegenereerde berichtgeving. Die wordt bepaald door het bereik en de positie in het medium. Al die samengestelde gegevens samen vormen de advertentiewaarde van een persbericht.
Door structureel te kijken naar de mediawaarde die persberichten genereren, kunnen we uitspraken doen over de pr-waarde van die persberichten. Door aan media-uitingen een mediawaarde te koppelen, wordt het mogelijk om resultaten uit marketing- en communicatie-activiteiten te vergelijken. Het maakt het benchmarken van campagnes mogelijk.
Persbericht laten maken en versturen? Bel 085-8768874 of klik hier.