Ook kleine nieuwsorganisaties hebben grote impact

Ook kleine nieuwsorganisaties kunnen een grote impact hebben op online discussies. Dat blijkt uit onderzoek dat onlangs is gepubliceerd in wetenschapsblad Science. De onderzoekers keken naar de impact die journalistieke artikelen hebben op debatten die op Twitter worden gevoerd.

Twitter geeft nieuws een 'push'

©Mike Flanagan

Voor het onderzoek hebben een groot aantal Amerikaanse media samen aan onderzoeksjournalistieke verhalen gewerkt. Die hebben ze vervolgens tegelijkertijd gepubliceerd. Na publicatie hebben de onderzoekers, met speciale technologie gekeken naar de besproken onderwerpen op Twitter en de sentimenten rond die thema’s.

Twitter

Opvallend is dat niet alleen grote nieuwsmedia grote impact hebben op sociale media. In sommige gevallen hebben kleine nieuwsmedia er voor gezorgd dat er op Twitter 63 procent meer over een onderwerp is gesproken. “Kleine nieuwsorganisaties hebben wezenlijke macht om het nationale debat te vormen”, stelt hoofdonderzoeker Gary King in de New York Times.

Die impact reikt verder dan alleen de aandacht vestigen op een onderwerp. De artikelen beïnvloeden ook meningen. Een klein deel van het publiek heeft zijn of haar mening over het onderwerp aangepast aan de politieke kleur van de publicist, zo blijkt.

Grootschalig

De studie is de meest grootschalige poging om de impact van journalistiek werk beter in kaart te brengen. Aan de studie werkten 48 kleine tot middelgrote Amerikaanse nieuwsorganisaties mee.

Toch is er ook kritiek op het onderzoek. Zo zou Twitter als graadmeter voor de impact van journalistiek onvoldoende maatgevend zijn. Het medium wordt vooral gebruikt om nieuws te delen, zeggen critici ook. Echte debatten worden er weinig gevoerd. Een ander punt van kritiek is dat veel tweets door bots worden verstuurd en niet door échte twitteraars van vlees en bloed.