Sociale media worden het minst vertrouwd door nieuwsconsument
Traditionele nieuwsbronnen worden door nieuwsconsumenten nog steeds het meest vertrouwd. Het gaat daarbij om kranten, radio en televisie. Sociale media scoren het laagst op vertrouwen. Dat blijkt uit periodiek onderzoek van onderzoeksbureau Newcom. Het bureau brengt sinds 2010 het vertrouwen van Nederlanders in verschillende media in kaart.
Vooral het vertrouwen in Facebook is relatief laag. Facebook scoort van de onderzochte social media 4.7 uit tien punten op de mate waarin medium wordt vertrouwd. Het staat daarmee op een zesde plaats van de sociale media. Het afnemende vertrouwen in Facebook is bovendien de belangrijkste oorzaak waarom gebruikers Facebook minder of niet meer gebruiken.
Nepnieuws
Dat was in voorgaande jaren anders. Toen speelden motieven als nepnieuws en wantrouwen nog minder een rol in de motivatie voor het links laten liggen van Facebook. Toen werden heel andere motieven genoemd zoals ‘er zitten te weinig mensen op waar ik wat mee heb’ of ‘het kost me te veel tijd’. De motieven om af te haken hadden toen vooral te maken met het sociale nut. Op dit moment hebben drie van de vijf meest genoemde redenen om af te haken te maken met vertrouwen.
In de peiling geeft ruim een kwart van de ondervraagden aan dat ze in 2018 Facebook minder of veel minder is gaan gebruiken. Slechts negen procent is Facebook meer gaan gebruiken.
Het onderzoek is dit jaar voor de vierde keer uitgevoerd. Een representatieve steekproef van 1.175 Nederlanders van 18 jaar en ouder heeft zijn mening gegeven over media en vertrouwen.
Zie ook:
Newcom: Newcom Media Vertrouwensmonitor 2018
Snappy.nl: Klassieke nieuwsmedia meest populair