Snappy Persbenadering genereert ton aan advertentiewaarde voor ethische internetprovider

Het is groot nieuws. Actiecomité XS4ALL Moet Blijven lanceert maandag de nieuwe ethische internetprovider Freedom Internet. Nieuwsdienst Snappy Persbenadering werpt zich op om het nieuws wereldkundig maken. Niet zonder resultaat. Binnen 24 uur genereert de persdistributie van Snappy een (online) advertentiewaarde van 96.617,- euro voor de nieuwe internetprovider. De stand staat op 120 publicaties en teller loopt dan nog steeds op.

Mediawaarde

Binnen 24 uur genereert Snappy 120 publicaties met een mediawaarde van 96.617 euro.

“Een persoonlijk record voor Snappy Persbenadering”, zo laat de nieuwsservice weten. Snappy heeft afgelopen jaar het Actiecomité XS4ALL Moet Blijven aangeboden om de nieuwsdistributie te verzorgen rondom de onderhandelingen over het voortbestaan van XS4ALL. “Snappy voelt zich erg betrokken bij thema’s die raken aan vrij internet, privacy en cybersecurity. Als media-ondernemer en journalist wil Snappy daarom niet aan de kant blijven staan in de strijd voor het voortbestaan van XS4ALL.”

Mediawaarde

Opmerkelijk is dat het nieuws over de lancering van Freedom Internet breed overgenomen wordt. De belangstelling is groot en divers. In de lijst met publicaties komen gevestigde mediamerken voor als De Telegraaf, Nu.nl en Het Financieele Dagblad. Maar ook veel regionale kranten, vakmedia en minder bekende online nieuwsportalen nemen het bericht over. In de lijst komen namen voor als DeBeurs.nl, BusinessInsider.nl en Nieuwsmeldingen.nl. Elk van de online vermeldingen levert een (online) mediawaarde op van tussen de 530,- (nieuwsmeldingen.nl) en 2.410,- euro (Nu.nl).

Snappy staat bepaald niet alleen in zijn steun voor de zaak van XS4ALL. Maar liefst 54.000 sympathisanten tekenden eerder dit jaar een online petitie voor het voortbestaan van een onafhankelijk XS4ALL. Het actiecomité mag zich ook verheugen in de actieve ondersteuning van ondernemers, journalisten en zelfs vanuit de politiek.

Concurrentiestrijd

Wat aanvankelijk een slepend, moeizaam onderhandelingstraject was tussen het comité en KPN, ontbrandt dit najaar in een concurrentiestrijd om de gunst van de privacybewuste internetconsument. De onderhandelingen lopen spaak op volharding van KPN in het voornemen dochterbedrijf XS4ALL te integreren in het KPN-merk. Daarmee wordt XS4ALL, de oudste Nederlandse internetprovider, feitelijk opgeheven. Het actiecomité kondigt dan aan dat ze voornemens is om een eigen, onafhankelijke doorstart te maken van XS4ALL onder een andere merknaam. Dat is Freedom Internet geworden.

Wie van de twee internetproviders straks wegloopt met de privacybewuste, kritische internetconsument blijft voorlopig nog in nevelen. KPN heeft een flinke voorsprong op Freedom Internet omdat die laatste haar klanten immers uit de klauwen van de internetmoloch moet wringen.

Goede kaarten

Toch heeft de ethische provider goede kaarten. De actiegroep wil in drie jaar tijd 60.000 klanten aan zich binden. Daarmee zou ze, naar eigen zeggen, een zeer nette en rendabele onderneming kunnen opbouwen. Met 54.000 sympathisanten die zich op voorbaat solidair hebben verklaard, lijkt dat streven bepaald niet hoog gegrepen.

Dat de sympathisanten de goede zaak niet enkel een lippendienst bewijzen, blijkt uit een crowdfundingactie van actiegroep XS4ALL Moet Blijven, eerder dit najaar. Binnen een paar dagen is het streefbedrag van 2,5 miljoen euro opgehaald. Snappy wil door het genereren van publiciteit (advertentiewaarde) de nieuwe internetprovider helpen om nieuwe klanten te werven.

Freedom Internet hoopt in het eerste kwartaal van 2020 internetverbindingen te gaan leveren. Eerst via koper (ADSL) en glasvezel, daarna via de kabel. Ondanks het feit dat de provider vanaf het eerste kwartaal van 2020 pas diensten levert, is het wel mogelijk om nu alvast ‘Founding Member’ te worden. Voor een bedrag van €50 kunnen klanten volgend jaar als eerste toegang krijgen tot een internetverbinding.

Zie ook:

De Telegraaf: Actiegroep XS4ALL komt met Freedom Internet

UPDATE: Op dinsdag 12 november om 14:00 is de mediawaarde van de publicaties over Freedom Internet de 100.000 euro overschreden. Er worden dan 125 publicaties geteld.