Nieuw onderzoek naar persbenadering
De persbenadering van veel pr-bureaus wordt door journalisten vaak als ergerlijk ervaren. In 2018 was het nabellen van persberichten door pr-mensen nog één van de grootste ergernissen van journalisten. Direct daarop volgde het sturen van persberichten naar de verkeerde redacties. Meer dan 60 procent van de journalisten opent in 2018 persberichten op een smartphone. Bij de opmaak van persberichten wordt daar vaak geen rekening gehouden.
Twee jaar na dato volgt een vervolgonderzoek. De vervolgenquête moet inzicht geven in veranderingen in de persbenadering van pr-bureaus. Vinden journalisten nabellen nog steeds een probleem? Worden persberichten anno 2020 beter opgemaakt voor mobiel gebruik?
Enquête
De initiatiefnemer, voormalig Telegraaf-journalist Jeroen Goeman Borgesius van DePerslijst.com, nodigt collega-journalisten uit om de enquête in te vullen. Deelname kost ongeveer 5 minuten. “… en je kunt meteen al je ergernissen kwijt”, zo laat de onderzoeker weten.
Persbenadering
De vragen gaan vooral over hoe het contact tussen pr-mensen en journalisten verloopt. De resultaten geven inzicht in die relatie en worden aan de pr-industrie ter beschikking gesteld om hun werkwijze aan te passen.