Instagram neemt het stokje over van Facebook
Internetreus Facebook hoeft zich nog geen zorgen te maken over haar marktpositie in Nederland. Ondanks het feit dat ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) afgelopen jaar Facebook aan de wilgen heeft gehangen, blijft het concern sterk. De afname van het Facebook-gebruik wordt namelijk ruimschoots gecompenseerd door de groei bij dochteronderneming Instagram. Ook dochterbedrijf Whatsapp heeft haar positie in Nederland verder uitgebreid, al lijkt die groei inmiddels nu wel zo’n beetje tot stilstand gekomen. Het een en ander blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom Research, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van sociale media in Nederland.
Het onderzoek laat onder meer zien dat het aantal gebruikers van WhatsApp en Instagram in Nederland is gegroeid. WhatsApp is in Nederland het grootste Facebook-concern. Maar liefst 11,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van de app. Dat is een groei van 3 procent ten op zichte van vorig jaar.
Instagram is de snelste groeier. Het platform groeide afgelopen jaar in Nederland van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers. Dat is een stijging van maar liefst 20 procent. Met die groeicijfers blijft het Facebook-concern sterk in Nederland. Maar liefst 94 procent van de Nederlanders gebruikt één of meer platforms van Zuckerberg’s internetgigant.
Het is voor het eerst dat er Nederlandse Facebook-gebruikers Facebook massaal links laten liggen. Vorig jaar gebruikten nog 10,8 miljoen Nederlanders het Amerikaanse sociale netwerk. Dit jaar zijn dat er nog maar 10,1 miljoen. Dat is een daling van 6 procent.
De onderzoekers leggen voorzichtig een verband met de schandalen rondom het sociale netwerk van Mark Zuckerberg. Afgelopen jaar heeft Facebook verschillende keren slechte pers gemaakt met spraakmakende privacy-schandalen en nepnieuws.
Lubach
Ook een uitzending van het tv-programma Zondag Met Lubach heeft veel Nederlandse Facebook-gebruikers doen afhaken. Lubach heeft kijkers opgeroepen om hun Facebook-account te verwijderen. Lubach’s #DeleteFacebook-actie maakte dat afgelopen jaar 240.000 Nederlanders hun account hebben opgezegd. Daarnaast zeggen 400.000 mensen dat zij weliswaar hun account niet hebben verwijderd, maar dat ze niet meer inloggen.
Het aantal Nederlanders dat Facebook dagelijks gebruikt, is eveneens significant afgenomen. Het dagelijks gebruik is met 10 procent afgenomen van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen Nederlanders. Vooral 15- tot 19-jarigen haken af. Maar ook de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar gebruikt Facebook veel minder frequent.
Youtube
Facebook voelt op de Netherlandse markt de hete adem van Google in de nek. Google-bedrijf Youtube heeft het aantal gebruikers zien stijgen van 8 miljoen naar 8,7 miljoen. De 720.000 nieuwe gebruikers zijn goed voor een groei van 9 procent. De videosite is daarmee, na Instagram, de grootste stijger. Youtube staat op de derde plek van de meest gebruikte socialmediaplatforms in Nederland.
Ook LinkedIn wordt sterker in Nederland. Het bedrijf is al jaren druk bezig om gebruikers vaker terug te laten keren naar het platform. Dat lijkt nu te lukken. Het dagelijks gebruik is in 2018 gegroeid van 513.000 naar 611.000 Nederlanders. Dat is een groei van 19 procent. De totale gebruik van LinkedIn nam iets toe van 4,4 naar 4,6 miljoen gebruikers.
Online prikbord Pinterest wint ook aan populariteit in ons land. Het dagelijks gebruik groeit met maar liefst 25 procent. In 2018 gebruikten 734.000 Nederlanders Pinterest dagelijks. Vorig jaar waren dat er nog maar maar 587.000. Ook het totaal aantal gebruikers neemt toe. Het gebruik van Pinterest is gegroeid met 18 procent van 3 naar 3,5 miljoen mensen.
Minder goed gaat het met Twitter. Nederland telt in 2019 ongeveer 2,5 miljoen ’tweeps’. Dat is een daling van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is opmerkelijk omdat in voorgaand jaar het aantal Twitter-gebruikers nog licht groeide.
Ook de frequentie van het gebruik is afgenomen met 10 procent. Op dit moment gebruiken 908.000 Nederlanders Twitter dagelijks. Vorig jaar waren dat er nog iets meer dan een miljoen. Ongeveer 85.000 gebruikers hebben hun account opgezegd. Circa 195.000 gebruikers zeggen niet meer in te loggen. Oorzaak van de terugloop zijn het gebrek aan vertrouwen in berichten en de verspreiding van nepnieuws.
Sociale media
Op de distributie van persberichten hebben de verschuivingen in socialmedialand waarschijnlijk weinig invloed. Professionele pr-tools bieden weliswaar steeds vaker mogelijkheden om journalisten via sociale media te benaderen. Maar de geschiktheid van sociale media als nieuwsdrager moet niettemin ernstig in twijfel getrokken worden. Uit recent, internationaal onderzoek van de Amerikaanse pr-reus Cision blijkt namelijk dat het vertrouwen van journalisten in sociale media érg laag is. Slechts 3 procent van de ondervraagde journalisten ziet in socialemediaberichten een betrouwbare nieuwsbron. Sociale media blijven in pr vooral belangrijk om de eigen doelgroep direct te benaderen. Voor persberichten blijft email het belangrijkste vehikel.