Betalende nieuwsconsumenten krijgen nieuws hoger in Google
Betalende krantenabonnees krijgen in de toekomst artikelen van hun krant hoger in hun Google-zoekresultaten. Dat hebben grote nieuwsuitgevers afgesproken met Google. Grote Amerikaanse uitgevers als New York Times, Wall Street Journal en Washington Post gaan met Google betalende abonnees werven.
De nieuwsuitgevers willen samen met Google ook gerichte campagnes voeren op niet-abonnees. Daarbij wordt niet geschuwd om het internetgedrag van nieuwsconsumenten tot in detail uit te spinnen. Uitgebreide data-analyse wordt ingezet om te kijken welke nieuwsconsumenten het makkelijkst over te halen zijn om betalend abonnee te worden. Dat hebben anonieme bronnen nieuwskanaal Bloomberg laten weten.
Nieuwsconsumenten
Nieuwsuitgevers hebben steeds meer moeite om hun redacties op de been te houden. De advertentie-inkomsten zijn ontoereikend. Er is behoefte om het verdienmodel uit het pre-internet tijdperk nieuw leven in te blazen. Nieuwsconsumenten moeten weer gaan betalen voor betrouwbaar nieuws, zo stellen de nieuwsuitgevers.
Betaalmuren
Ook Facebook is onder druk van de nieuwsuitgevers experimenten aangegaan. Zo wordt onder meer geëxperimenteerd met betaalmuren in de tijdlijn van de Facebook-gebruikers.