Blendle schrijft zelf nieuwskoppen voor artikelen die ze aanbeveelt in haar nieuwsbrief
Een goede nieuwskop in de krant, op een nieuwssite of boven jouw persbericht is niet hetzelfde als een goede nieuwskop in een nieuwsbrief. Dat hebben de redacteuren van de online nieuwskiosk Blendle uitgevogeld. Blendle beveelt regelmatig artikelen van journalisten aan in haar nieuwsbrief. Hoe goed ze die artikelen ook vinden, ze zetten er wél altijd een aangepaste kop boven.
Mooie, puntige en prikkelende nieuwskoppen staan er boven de artikelen die Blendle aanbeveelt. Ze getuigen van journalistiek vakmanschap. Ze pakken de lezer bij het nekvel en prikkelen tot verder lezen. Toch werken diezelfde nieuwskoppen niet in de nieuwsbrief van Blendle. Zonder de context die het nieuwskanaal er bij geeft, missen ze doel. Die context bestaat uit foto’s, maar ook uit onderkoppen en tussenkoppen. Het héle plaatje bepaalt hoe effectief de nieuwskop is.
Onconventionele koppen
De nieuwsbrief van Blendle geeft bijna niets prijs van die context. De redacteuren moeten daarom andere manieren vinden om de ontvangers naar de artikelen te lokken. Dat doen ze op een -voor journalisten- wat onconventionele wijze. Waar krantenkoppen kort en krachtig moeten zijn, gebruikt Blendle vaak lange zinnen. Niet zelden beginnen die nieuwsbriefkoppen met signaalwoorden als ‘zo…’ (Zo maak je persberichten waar journalisten géén huiduitslag van krijgen en jij tóch je boodschap in kwijt kunt), ‘hoe…’, ‘hier…’ of ‘daar …’
Het werkt, laat Blendle weten. De online kiosk verstuurde een duizelingwekkend aantal gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Lezers krijgen content aangeboden die past bij hun lezersprofiel. Als ze vinden dat de kiosk de plank misslaat, dan mogen ze hun geld terugvragen. Zo krijgt de nieuwsgrossier een heel aardig beeld van welke nieuwskoppen werken en welke niet. Immers, wanneer de klant zijn geld terugvraagt, heeft de kop kennelijk iets beloofd dat het artikel niet waarmaakt.
Nieuwskoppen in persberichten
Maar wat kunnen we van Blendle leren over nieuwskoppen in persberichten? De kennis die we opdoen uit de ervaringen van Blendle zijn immers zeker niet toepasbaar op een persbericht. De doelgroep van een persbericht is immers een héél andere dan die van de Blendle-nieuwsbrief. Persberichten hebben primair tot doel om een journalist te verleiden om iets met jouw verhaal te doen. Als een journalist een kop leest, denkt die: “Is dit nieuws voor mijn doelgroep?” en “Kan ik er snel en makkelijk iets van maken?” Het is dus zaak om meteen een goede, journalistieke nieuwskop aan te bieden. Die is kort, to-the-point én prikkelend. Eigenlijk wil je de journalist in kwestie het werk zoveel mogelijk uit handen nemen.
Toch kunnen we de ervaringen van Blendle gebruiken. Vaak worden persberichten namelijk ook in nieuwsbrieven van de verzender opgenomen. Het is zeker aan te raden om de tekst dan niet één op één over te nemen. Bewerk het persbericht tot een slimme, prikkelende tekst die de doelgroep van de nieuwsbrief aanzet tot lezen. Bedenk daarbij dat je nieuwsbrief een héél andere doelgroep heeft (jouw netwerk) dan jouw persbericht (journalisten). Dezelfde boodschap dus, maar dan wel in een aangepaste vorm.
Hetzelfde geldt ook voor de wijze waarop je jouw persbericht in de newsroom op je website plaatst. Ook daar ‘scoort’ je nieuwsbriefkop wellicht beter dan de kop boven je persbericht. Pas de tekst dus aan. In de whitepaper over ‘newsrooms’ leer je bovendien waarom dit ook vanuit SEO-perspectief aan te bevelen is.