Labels tegen nepnieuws werken niet
Pogingen van Facebook om nepnieuws te bestrijden met externe ‘feitencontroleurs’ lijken weinig effectief. Dat blijkt uit onderzoek van Yale Universiteit. De fake-newstags die Facebook wil gebruiken om onzinberichten te labelen hebben eerder een averechts effect.
Nieuwsberichten met het label ‘discutabel’ worden door lezers nauwelijks juist beoordeeld op hun waarheidsgehalte, zo blijkt uit het Yale-onderzoek. Lezers zien nauwelijks verschil met berichten die het label niet meekrijgen. De toepassing van het label veroorzaakt slechts een toename in correcte (fake news) beoordelingen van 3.7 procent.
Maar het label kan ook averechts werken bij bepaalde doelgroepen. Met name jongvolwassenen en Trump-aanhangers zien in de labeling van nieuws- en persberichten reden om fake news juist wel te geloven, stellen de onderzoekers.
Betrouwbaar
Bovendien geven de tags veel gebruikers ook een vals gevoel van veiligheid. De feitencontroleurs van Facebook kunnen onmogelijk al het nepnieuws vinden, herkennen en labelen. Het nepnieuwslabel doet veel Facebook-gebruikers denken dat alle fake-newsberichten die niet zijn gelabeld betrouwbare berichtgeving bevatten. Eén van de Yale-onderzoekers, de psycholoog David Rand, suggereert in een interview met Politico zelfs dat fake-newslabels meer kwaad dan goed doen.
Persberichten
In oktober vorig jaar uitte ook The Washington Post ongezouten kritiek op de wijze waarop Facebook nepnieuws aanpakt. De krant deed onderzoek naar trending topics op de sociale-mediasite. In die rubriek heeft de krant verschillende fake-newsberichten aangetroffen. Ook is de krant kritisch over hoe Facebook, zonder enige redactionele toetsing, persberichten overneemt en verspreidt.