Aantal installaties met 1,1 miljoen gedaald
De penetratie van de Facebook-app op Nederlandse smartphones is in 2017 en 2018 fors gedaald. Dat blijkt uit het Dutch Apps Market Rapport van Telecompaper.
Wordt Facebookmarketing minder interessant? Feit is dat het sociale medium in Nederland rap terrein verliest, zo blijkt uit het rapport. In het laatste kwartaal van 2017 stond de Facebook app nog bij 74 procent van alle Nederlanders op de smartphone geïnstalleerd. In het derde kwartaal van 2018 was dit nog maar 68 procent van alle smartphones. Dat is een daling van 1,1 miljoen installaties. Voor het verspreiden van persberichten (persbenadering) zijn sociale media minder van belang. Voor marketing daarentegen is Facebook van groot belang. De ontwikkeling die Telecompaper waarneemt, is daarom voor marketeers opmerkelijke en belangrijke trend. Facebook heeft de laatste tijd veel slechte pers gekregen. Privacyschandalen en de wijze waarop het bedrijf optreedt tegen nepnieuws maken veel kritiek los.
Messenger
Ook Facebook Messenger stond in het derde kwartaal van 2018 minder vaak geïnstalleerd op smartphones dan in het laatste kwartaal van 2017. Voor Facebookmarketing is de messenger minder van belang. Maar de afname zegt wel iets over de populairiteit en gebruik van Facebook. Het verschil bedraagt ruim 850.000 installaties, waarmee de penetratie van de Facebook Messenger app is gedaald van 62 naar 56 procent.
Instagram en Snapchat
Telecompaper signaleert daarentegen dat het aantal installaties van Instagram en Snapchat licht is gegroeid. Het aantal installaties van de Instagram-app is tussen het laatste kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018 met vier procentpunten gegroeid. Ook Snapchat zag de penetratie met drie procentpunten toenemen.
Jongeren
Ondanks de groei in de penetratie van de Snapchat-app, signaleert Telecompaper een daling onder jongeren. In de leeftijdsgroepen van 30 jaar en jonger is Snapchat minder populair geworden. Het moment waarop deze daling zich heeft ingezet valt ongeveer samen met het moment waarop Snapchat een nieuwe interface heeft geïntroduceerd voor haar app, die bij veel oorspronkelijke gebruikers slecht valt.