Online kiosk wil alleen nog premium-abonnees bedienen
Blendle stopt met de losse verkoop van artikelen. De online kiosk kan alleen nog maar benaderd worden met een abonnement.
Klanten die gewend zijn om losse artikelen te kopen van Blendle zijn straks niet meer welkom bij de online kiosk. Vanaf juni dit jaar kunnen alleen de premium-abonnees nog maar toegang krijgen tot de content die de kiosk aanbiedt. Blendle gebruikte de twee verdienmodellen naast elkaar.
De premium-abonnees krijgen nu wel meer content voor hun geld. Ze hebben toegang tot tijdschriften in het geheel. Voorheen hadden ze slechts toegang tot enkele artikelen per titel. Van aangesloten kranten, zoals De Volkskrant, biedt Blendle alleen de meest opvallende stukken aan. Dat was al langer zo.
Volgens mede-oprichter en ceo Alexander Klöpping zijn de Premium-gebruikers van Blendle tevredener en ze gebruiken de kiosk tot drie keer zoveel. Ze geven bovendien gemiddeld meer geld uit, zo blijkt uit eigen onderzoek.
Volgens Klöpping stopt Blendle met de zogenaamde micro-payments omdat het gebruik van beide modellen verwarring schiep. “Premium-gebruikers wisten niet welke artikelen nou bij hun abonnement hoorde. Maar ook de kosten spelen een rol.”
Om winst te maken, heeft Blende 100 duizend Premium-abonnees nodig; momenteel zijn dat er 60 duizend. Het bedrijf draait nog verlies, maar hoeft zich nog geen zorgen te maken. Er zijn investeerders. Postcode Loterij-oprichter Boudewijn Poelmann investeerde in 2018 vier miljoen euro.
Zie ook:
De Volkskrant: Online kiosk Blendle stapt af van losse artikelen