Blendle laat gebruikers tegoeden langer gebruiken
Online kiosk Blendle heeft gebruikers laten weten dat ze ook na 1 augustus nog hun uitstaande tegoeden kunnen gebruiken voor het lezen van losse artikelen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt nadat ophef is ontstaan onder klanten over de aanpassing van het verdienmodel van Blendle. Gebruikers moeten hun tegoeden opmaken. Ze kunnen straks alleen nog middels een Premium-abonnement gebruik maken van de Blendle-content. Het voor Blendle zo kenmerkende pay-per-read model gaat definitief overboord.
Blendle schreef enkele weken terug in een mail aan klanten met een ongebruikt tegoed dat ze hun tegoed voor 1 augustus moeten opmaken. Ze biedt aan om het tegoed om te zetten in een fikse korting op Blendle Premium, het abonnement. Wie dat niet wil, moet het tegoed opmaken. Dat kan nu ook nog na 1 augustus.
Verlaten
Veel klanten kiezen ervoor om Blendle te verlaten. Blendle heeft op Twitter laten weten dat ook uitbetaling van het tegoed in principe mogelijk is.
“We stoppen per 1 augustus met micropayments voor inactieve gebruikers en nieuwe gebruikers”, stelt Jeroen Amelsbeek van Blendle tegenover journalistiek vakblad Villamedia. “Maar”, zo verzekert hij, “als mensen nog geld in hun portemonnee hebben laten we ze dat natuurlijk opmaken. Ook na 1 augustus. En ook zonder Premium.”
Kritiek
Het voornemen om het innovatieve pay-per-read verdienmodel overboord te zetten, levert Blendle veel kritiek op. Bij de lancering in 2014 gooide de innovatieve startup van media-ondernemer Alexander Klöpping nog hoge ogen met het vernieuwende verdienmodel. Het werd door veel mediadeskundigen en -innovators binnengehaald als mogelijke redding voor de journalistiek.
Blendle maakt echter nog steeds geen winst. Om zwarte cijfers te schrijven, moet de online kiosk 100.000 premium-klanten hebben. Klöpping zegt nu ‘over de helft’ te zijn.
Zie ook:
AD: Alexander Klöppings Blendle stopt met ‘kwartjeswerk’ van betalen per artikel
Snappy.nl: Betaalde nieuwsabonnementen komen weer terug
Snappy.nl: Digitale nieuwsabonnementen sterk in opkomst