Nieuwsuitgevers willen minder afhankelijk zijn van Facebook en Google
Consumenten zijn vaker bereid te betalen voor nieuwscontent. Dat blijkt uit onderzoek van het Axel Springer concern dat 33 uitgevers ondervroeg. Maar liefst 70 procent van de ondervraagde uitgevers geven aan dat ze merken dat hun publiek bereid is te betalen voor de nieuwscontent die ze uitgeven.
Veel nieuwsmerken zijn dan ook bezig met het ontwikkelen van betaalmodellen. Die modellen zouden de uitgevers minder gevoelig maken voor concurrentie van andere nieuwsmerken, zo is de gedachte daarachter. Ook maakt het nieuwsuitgevers voor hun inkomsten minder afhankelijk van advertentiegiganten als Facebook en Google, zo laten ze weten.
nieuwsabonnementen
Die laten zich echter niet zo makkelijk buitenspel zetten. Zowel Google als Facebook anticiperen op de ontwikkelingen in de nieuwsmarkt door mee te buigen. Uitgevers krijgen meer ruimte voor het uitrollen van hun betaalmodellen. Zo liet Google eind vorig jaar al haar ‘first-click-free-policy’ varen. Dat is de regel die bepaalde dat nieuwsuitgevers hun eerste drie artikelen gratis moeten weggeven. Zowel Facebook als Google experimenteren actief met de uitgevers om nieuwsabonnementen en andere betaalmodellen voor nieuws in hun platforms te integreren.
Persberichten
De trend dat consumenten zich bereid tonen om te betalen voor nieuws lijkt professionele mediakanalen opnieuw op de kaart te zetten als brengers van waardevol en betrouwbaar nieuws. Volgens Snappy ontstaan daardoor nieuwe kansen voor pr-professionals, bedrijven en organisaties om met slimme persbenadering en goede persberichten waardevolle exposure te genereren.