PSV neemt liever ervaren journalisten in dienst dan mensen met pr- of marketingachtergrond
Het lijkt een trend. Grote bedrijven en organisaties maken steeds vaker hun eigen journalistieke content. Dat schrijft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. In plaats van altijd maar van nieuwsmedia afhankelijk te zijn voor ‘spreektijd’, maken veel bedrijven en organisaties liever zelf hun journalistieke producten.
Het is een luxe die eigenlijk alleen grote organisaties zich kunnen veroorloven. Denk daarbij aan Gemeente Amsterdam, voetbalclub PSV of de Universiteit van Wageningen. Zij kunnen immers relatief makkelijk een groot bereik creëren voor hun journalistieke producten. Kleinere organisaties moeten het hebben van persberichten en dus, als vanouds, ‘bedelen om spreektijd’ bij de traditionele media.
Bedrijfsjournalisten
Niet voetbalclub PSV. Die maakt met een hele staf van bedrijfsjournalisten inmiddels eigen content, op journalistieke leest geschoeid. Gemeente Amsterdam publiceert steeds vaker artikelen die in de krant niet zouden misstaan en Defensie zocht onlangs een ‘ervaren journalist’ om haar gelederen te versterken.
Thijs Slegers, perschef bij PSV, zegt liever ervaren journalisten in te huren dan pr- of marketingprofessionals. Hij zoekt een onafhankelijk geluid voor de talkshows die PSV produceert. Van de bedrijfsjournalisten wordt dan ook een kritische houding verwacht. Ze hoeven de voetbalclub niet de hemel in te prijzen.
Malaise
PSV pakt de eigen berichtgeving voortvarend aan. De redactie van de PSV-media bestaat uit maar liefst tien man. Ze produceren verschillende content, van artikelen tot video’s.
Er gaan nog steeds persberichten de deur uit, maar Slegers merkt wel op dat de media daar minder op afkomen. Dat heeft onder meer te maken met slinkende budgetten bij de traditionele journalistieke nieuwsmedia. Er zijn minder mensen beschikbaar om de persconferenties bij te wonen. Er is, door de malaise in de journalistiek, dus ook een zekere noodzaak ontstaan om de berichtgeving zelf op te pakken.