Huis-aan-huisblad is volgens gemeente een reclamefolder, geen journalistiek product

Gemeente Amsterdam wil het onlangs gelanceerde huis-aan-huisblad ‘City’ een stok in de wielen steken. Het weekblad zou volgens het gemeentebestuur een reclamefolder zijn. Het bestaat slechts voor iets meer dan tien procent uit  redactionele informatie en nieuws. Bezwaar van de gemeente is dat het blad ook bij huishoudens wordt bezorgd die geen ongeadresseerd reclamemateriaal willen ontvangen.

Huis-aan-huisblad City omzeilt Amsterdams folderbeleid

Huis-aan-huisblad City omzeilt Amsterdams folderbeleid

Volgens de gemeente kan City in de huidige vorm niet als huis-aan-huisblad worden aangemerkt. Huis-aan-huisbladen mogen wel worden bezorgd bij huishoudens met een ja/nee sticker. Die sticker weert ongeadresseerd reclamedrukwerk. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er ongeveer 120 klachten zijn binnengekomen over het ongevraagd bezorgen van City.

Huis-aan-huisblad

De gemeente weet dat haar weinig middelen ter beschikking staan om City te verbieden. Het blad voldoen namelijk aan de norm van tien procent nieuws en informatie. Mogelijk gaat de gemeente ook kijken naar een herdefiniëring van het begrip huis-aan-huisblad.

Ook wordt overwogen om alle Amsterdamse brievenbussen opt-in te maken. Dat houdt in dat de ontvanger actief moet vragen om een huis-aan-huisblad te ontvangen. Zelfs zonder afwijssticker voor reclamedrukwerk mogen dergelijke printmedia dan niet op dat adres bezorgd worden.

Uitgever

City lanceerde in juni in een oplage van 318.000 exemplaren. Het blad wordt uitgegeven door Trusted Media, een initiatief van onder meer voormalig Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs. De uitgever zegt zich keurig aan de regels te houden. De redactionele kolommen van City worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.