Content met beeld komt beter aan
Foto’s gebruiken in persberichten kan een riskante aangelegenheid zijn. Voor je het weet, raak je in kostbare auteursrechtengeschillen verzeild. Wim Honders, creatief directeur van onder meer Scripta Media (Weekbladpers) en Boomerang Publishing, geeft deze week enkele tips weg om jouw persberichten en andere content toch van gratis beeld te voorzien.
“Content met visuele aspecten bereikt een groter publiek dan tekst”, betoogt Honders. Visuele content wordt ook vaker gedeeld op sociale platformen. Het belang van visuele communicatie wordt daarom almaar groter, zegt de crossmedia-expert in een interview met De Redactie.
Maar, zoals op Snappy.nl eerder al uitvoerig beschreven in de whitepaper ‘Persberichten en Auteursrechten’, is het gebruik van fotomateriaal van anderen in eigen publicaties nog niet zo eenvoudig. Je moet je licenties héél goed regelen en dat is vaak geen sinecure.
Honders geeft deze week daarom enkele handige ‘hacks’ cadeau die contentmakers toch aan gratis beeld helpen. Denk daarbij niet alleen aan fotografie. Ga ook zelf aan de slag, met infographics bijvoorbeeld.
3 tips:
- Eén manier om met beeld te werken is met de gratis app Canva. Hiermee kun je tekst tot beeld verwerken, je maakt zelf een infographic of bewerkt bestaand beeld of je eigen foto tot een professioneel ogend plaatje.
- Kant-en-klaar beeld nodig? Zoek op onderwerp op bijvoorbeeld: Pixabay, Picjumbo, StokPic, Unsplash, Startup Stock Photos, Freepik, of RGBstock.
- Voor zoekopdrachten naar gratis beeld gebruik je niet Google, maar Pexels.