Tijdschriften doen het goed
Het publieksbereik van tijdschriften blijft stabiel in print en groeit op het web. Dat blijkt uit recente cijfers van Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017 groeide het aandeel lezers dat de bladen digitaal leest met zeven procent.
De printmagazines bereiken, in de leeftijdscategorie 13 jaar en ouder, tachtig procent van de Nederlandse bevolking. Dat zijn 11,4 miljoen mensen. De vijf magazines met het grootste printbereik zijn Kampioen (4,8 miljoen), Libelle (1,6 miljoen), Donald Duck (1,4 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen).
De magazines die het best scoren op hun aandeel digitale lezers zijn: Beleggers Belangen (60 procent), New Scientist (51 procent), Radar+ (47 procent), TotaalTV (45 procent) en De Verwondering (44 procent).
Merken met een jonge doelgroep of met een mannelijke doelgroep hebben over het algemeen een hoog aandeel digitale lezers. Roddelbladen of vrouwenweekbladen doen het beter als printmedia. Die hebben het laagste digitaal bereik (5 tot 15 procent van de lezers).