Papieren versie van de krant houdt na 21 jaar op te bestaan
Gratis dagblad Metro houdt op te bestaan. Althans, de krant zal niet meer in zijn papieren vorm verschijnen. Online wordt Metro wel voortgezet. Metro was de laatst overgebleven gratis krant in Nederland. Eerder legden DAG, De Pers en Spits het loodje.
Aan het begin van de coronacrisis, in maart, kondigde het dagblad al aan dat het de papieren versie tijdelijk uit de roulatie zou nemen. Afgelopen week is duidelijk geworden dat de papieren krant niet meer uit die winterslaap terugkeert.
Gouden tijd
Haar gouden tijd beleefde de krant ruim tien jaar geleden. Toen kwam Metro dagelijks uit in een oplage van een half miljoen. Twee miljoen lezers namen de krant dagelijks ter hand. Vooral in het openbaar vervoer werd de Metro gelezen.
Reden voor het struikelen van de krant is de totale ineenstorting van de advertentiemarkt ten gevolge van de coronacrisis. Toch ging het al langer niet lekker met de krant. De kredietcrisis heeft de advertentiemarkt aangetast en die zal daarna nooit meer helemaal herstellen. Voorgangers als De Spits en De Pers hebben al veel eerder de luiken gesloten. “De smartphone heeft de aandacht van de reiziger weggekaapt”, zegt mediawatcher Piet Bakker daarover. De adverteerders verhuisden ook naar online.
Dagblad Metro
De oplage van Metro bereikt in 2000 de 300.000. Na een kleine dip in 2002 tikt die de half miljoen aan in 2007. In 2004 wordt een editie in Rotterdam begonnen, een jaar later volgt een Amsterdamse versie. Tussen 2003 en 2005 is er zelfs een zaterdageditie van de krant.
In 2010 daalt de oplage van de krant naar minder dan een half miljoen. In 2012 ligt deze rond de 350.000. De overname door de Telegraaf Media Groep (TMG) biedt nieuwe hoop. De oplage stijgt dan weer tot 390.000. De ambitie van TMG om opnieuw naar 500.000 te gaan, wordt echter nooit gehaald. Verder dan 400.000 in 2016 komt de krant niet. Daarna zet het verval in. De oplage daalt tot 263.000 in 2019.
Het merk wordt online voortgezet zegt de uitgever. “Maar dat gebeurde ook met DAG, De Pers en Spits en daar viel ook snel het digitale doek”, zegt Bakker daarover. “Als Metro ook online de adverteerders niet kan vinden, zal het merk verdwijnen.”
Zie ook:
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek: ‘De laatste Metro’