Google gaat originele journalistieke verhalen prioriteit geven
Google gaat originele journalistieke verhalen een hogere prioriteit geven in zijn zoekresultaten. De zoekmachine wil redacties die zelf verhalen maken voorrang geven op media, die een verhaal overnemen.
“Verhalen maken kost tijd, moeite en geld”, schrijft Google op zijn blog, “We willen dit werk steunen door onze gebruikers te wijzen op de verslaggeverij met de meeste autoriteit.”
Journalistiek
Om ervoor te zorgen dat de oorspronkelijke maker van een journalistiek werk voorrang krijgt boven websites die afgeleide producten van dat werk maken, heeft Google het algoritme van zijn zoekmachine gewijzigd. De update zorgt ervoor dat Google Search originele berichten beter leert herkennen. “Uitgevers profiteren hiervan doordat hun originele verhalen zichtbaarder worden.”
Persberichten
Voor bedrijven en organisaties biedt dit kansen wanneer ze zelf goede nieuwscontent verspreiden. Een contentstrategie waarin persberichten met goede, nieuwswaardige nieuwsverhalen centraal staan, levert onder het nieuwe Google-algoritme meer online zichtbaarheid op. Wel wordt het belangrijker om die content nog zorgvuldiger te verspreiden naar relevante media. Niet hoe vaak een bericht wordt overgenomen, is straks de belangrijkste graadmeter voor succes, maar of een persbericht door de juiste media, met de juiste doelgroep wordt geplaatst. Ook moeten persberichten een duidelijk herkenbare journalistieke opbouw en inhoud hebben.