Sociale media brengen te weinig geld in het laatje
Nieuwsmedia zien steeds meer reden om hun investeringen in sociale media terug te schroeven. De liefde tussen de twee bedrijfstakken lijkt over. Vooral Facebook loopt blauwtjes bij de nieuwsbedrijven. Dat heeft niet alleen te maken met de lange lijst aan privacyschendingen en de teruglopende gebruikersaantallen. Uit onderzoek van contentdistributieplatform MAZ blijkt ook dat gebruikers die via sociale media op een nieuwswebsite komen veel minder geld opbrengen.
Facebookgebruikers krijgen genoeg van de aanhoudende schandalen rondom hun data op Facebook. In Nederland is Facebook in 2018 circa 640.000 gebruikers kwijtgeraakt. Dat cijfer geeft een wereldwijde trend weer. Onderzoeksbureau Edison Research heeft becijferd dat sinds 2017 wereldwijd al zo’n 15 miljoen gebruikers Facebook hebben verlaten.
Nieuwsmerken
Algoritmes
Persberichten
Wat betekent deze ontwikkeling voor jouw persbenadering? Welnu, weinig. Sociale media spelen maar een kleine rol in de impact van een persbericht. Persberichten zijn primair gericht op journalisten en bloggers. Die bereik je met een persbericht het beste door ze direct via email te benaderen. Maar weinig nieuwsredacties gebruiken sociale media voor hun nieuwsgaring. Bovendien vinden journalisten sociale media notoir onbetrouwbaar.
Gebruik sociale media dus voor directe communicatie met je achterban, niet voor jouw persbenadering. Betekent dit dat je persberichten helemaal niet op sociale media moet publiceren? Nee, dat kun je gerust doen, maar realiseer je wel dat zo’n publicatie géén uitmaakt van je strategie voor persbenadering. Je persbenadering is erop gericht om, via nieuwsmedia, naamsbekendheid te genereren. Je probeert met persbenadering dus vooral nieuw publiek aan te spreken. Je directe communicatie met de achterban daarentegen is erop gericht de mensen bij wie je al bekend bent betrokken te houden bij wat jouw organisatie doet en waar jouw merk voor staat.
Zie ook: